Toon mij uw vrienden en ik vertel wie u bent

september 24, 2009 at 9:01 am (Columns, Privacy)

Studenten (aan de MIT) hebben een programma geschreven dat sociale websites (zoals Facebook) indexeert. Aan de hand van de “vriendenlijst” kan de eigenaar van een account worden getypeerd. Zelfs als je terughoudend bent met het vrijgeven van privacygerelateerde informatie, kan er nog veel over jou worden afgeleid door de vrienden die je hebt. Uitgangspunt bij sociale netwerken is immers dat men zich kan verbinden met gelijkgestemden. Zelfs als je niet bevestigt dat informatie waar of juist is, bestaat de kans dat mensen schadelijke conclusies trekken.

Van iemand die zich omringt met mensen van in de 40, is het niet waarschijnlijk dat hij 18 jaar is. Als dan een groot deel van zijn vrienden actief is in een streng gereformeerde kerkgemeente, zal hij daar waarschijnlijk ook toe behoren. Uit de sociologie is dit fenomeen al lang bekend. Het begrip “soort zoekt soort” wordt trouwens niet alleen negatief uitgelegd, het kan ook positief werken. Linkedin, een zakelijk georiënteerde sociale website richt zich op professionals die zich kunnen formeren in groepen. Uit de koppelingen (links) met anderen is een sociaal patroon te herleiden. In het klein doen we dit elke dag. Als twee personen elkaar op straat ontmoeten, en van de ene persoon weten we dat hij uit een politieke bijeenkomst kwam, dan kun je gevoeglijk aannemen zij gezamelijke interesses hebben.

Het was al bekend dat er privacygerelateerde problemen verbonden zijn aan sociale websites. Men is zich immers niet altijd bewust van de gevolgen op langere termijn van het openbaarmaken van persoonlijke informatie. Door de huidige krachtige zoekmachines, die ook in staat zijn al lang verwijderde gegevens te tonen, is het verleden letterlijk bijna niet te wissen. Het risico van sociale demografie via sociale netwerksites is dat het in groot gebeurt, zonder dat je invloed kunt uitoefenen op het resultaat en dat je niet weet of, hoe en dat het gebeurt. De privacy van de internetter staat op een heel andere manier onder druk, ook al geef je niet zelf je informatie prijs. Dit is strijdig met het concept van privacy dat wij nu hanteren, waarin je vertelt wat je openbaar wilt maken en verzwijgt wat je geheim wilhouden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: