Strooizout en calamiteitenkoffers

februari 4, 2010 at 11:31 am (Uncategorized) ()

Iedereen die goed is ingevoerd in Business Continuity Management (BCM) kent het fenomeen van de calamiteitenkoffer. Voor de niet-ingewijden, dat is een voorraadje spullen die je nodig hebt om je werkzaamheden rond de bestrijding van de calamiteit te vergemakkelijken. Je kunt het wel vergelijken met de voorraad eikels van een eekhoorn.

Een typische BCM koffer bevat wat schrijfgerei, snoepjes, limonade, communicatiespullen zoals mobiele telefoons (met lader!) en andere onmisbare zaken. Een probleem waar je met het beheer van je BCM plan en -koffer tegenaan loopt, is de vraag hoe je moet omgaan met de beperkt houdbare zaken, zoals de etenswaar en limonade in je koffer. Je kunt het als een voorraad beschouwen die je aanvult als je iets (of alles) hebt verbruikt. Je neemt dan het risico dat je voorraad is uitgeput als zich een calamiteit voordoet.

Vergelijk het met het strooizout-tekort in de winter van 2009-2010, dat zich voordeed op verschillende plaatsen in Nederland. Daar is het voorraadje zout verbruikt en niet op tijd aangevuld. Er zijn vast wel goede redenen voor te verzinnen (te duur, wanneer sneeuwt het nu in Nederland?, de aarde warmt toch op?) maar het is wel een beetje dom.

Je BCM koffer vul je daarom beter eerst aan en daarna maak je gebruik van de artikelen waarvan de verbruiksdatum bijna is verstreken.

Misschien had de gemeente wel strooizout in zijn koffer moeten hebben.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: