Onzinnige IB maatregelen – email disclaimers

maart 26, 2010 at 10:04 am (Columns) (, , )

In het kader van, omdat het kan, het eerste deel van mijn nieuwe en onregelmatig te verschijnen serie columns waarin ik onzinnige (lees: nutteloze) informatiebeveiligingsmaatregelen van dichtbij bekijk. Vandaag: de emaildisclaimer.

Je ziet ze (nog) steeds, de disclaimer onder emailberichten. Daarin tref je allerhande opmerkingen aan die de kracht van de boodschap proberen teniet te doen. Of ze stellen dat je – als je het bericht ten onrechte hebt ontvangen – de afzender moet informeren en verder niets met de gegevens mag doen, behalve het mailtje verwijderen. Ik zal ze beiden behandelen.

De disclaimer die alle gedane uitspraken in het bovenstaande bericht ongeldig maakt is volgens mij verouderd. Inmiddels gaat het grootste deel van de afspraken per email, waardoor deze variant van de disclaimer geen bestaansrecht meer heeft. Daarnaast is het een belediging van de ontvanger. Immers, deze neemt de gelegenheid en tijd om je emailbericht te lezen, terwijl jij onderaan het mailtje de (ongetwijfeld juridisch correcte) mededeling plaatst dat hij in feite zijn tijd zat te verdoen. Beter is het dan om de disclaimer bovenaan het bericht te zetten: trek je niets aan van hetgeen hieronder staat, je kunt er immers toch geen rechten aan ontlenen. Een ontvanger kan het bericht dan direct weggooien en verspilt zo niet meer tijd dan nodig is.

De andere variant van de disclaimer gaat er kennelijk van uit dat de afzender erg veel fouten maakt bij het versturen van emails, anders had hij hiervoor nooit een mooie standaardtekst opgesteld. Toch is het een raar verhaal. Je ontvangt een bericht, je opent het en leest het. Gaandeweg trek je de conclusie dat het niet voor je bestemd is. Onderaan lees je dat je het bericht niet had mogen lezen en dat je er niets mee mag doen. Maar je moet wel de afzender informeren. Van deze disclaimer kun je stellen dat hij overbodig is. En: “What has been seen cannot be unseen”. Een organisatie die zijn processen op orde heeft verstuurt geen structureel verkeerd geadresseerde emailberichten. Bedrijven die deze disclaimers nodig denken te hebben kunnen beter hun energie in andere zaken steken.

Mijn conclusie: disclaimers onder (of boven) emails zijn overbodig. Vaak worden ze pas op de mailserver automatisch aan berichten toegevoegd en ziet de opsteller van het bericht ze niet eens. Daarmee verdwijnt zelfs het laatste beetje nut van deze bits en bytes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: