Instant messaging in een bedrijfsomgeving

juni 14, 2010 at 6:39 pm (Beleid, Oplossingen, Privacy) (, , , , , , , , )

Veel grotere bedrijven, waaronder (delen van) de rijksoverheid maken gebruik van instant messaging (IM). Dat kan voor intern gebruik zijn, of om contacten te onderhouden met de buitenwereld. Er zijn verschillende aanbieders van enterprise oplossingen voor IM. Zij onderscheiden zich bijvoorbeeld door IM protocollen van andere leveranciers te ondersteunen, virusprotectie of beheer van accounts.

Logging
Een functionaliteit die veel van deze producten hebben is het loggen (registreren) van verbindingen. Dan kan zowel centraal (op de server) als lokaal (bij de client op de desktop) zijn ingesteld. Iemand die deze blog volgt voelt hem al aankomen, hier zit een privacy luchtje aan.

Van e-mail weten we dat er registratie plaatsvindt bij het verzenden en ontvangen van e-mailberichten. De mails zelf worden vastgelegd in de mailbox. Dat moet ook wel, anders heb je er niets aan. E-mail kan gebruikt worden als bewijsgevend materiaal. Voor IM, dat niet echt is ingeburgerd in het bedrijfsleven, zou je soortgelijke regels verwachten. Toch komen de meeste clients met een voorinstelling waarbij de logging uitstaat.

Accounts
Een bedrijf zal eveneens zelf het beheer van de IM accounts willen uitvoeren, om de professionele uitstraling te kunnen handhaven. Dit is natuurlijk vooral van belang bij externe contacten. Iemand met de alias ‘lekkerding88@hotmail.com’ komt net zo serieus over als ‘leethaxor@yahoo.com’. Gesteld dat een accountmanager een dergelijke IM account gebruikt bij zijn zakelijke contacten, dan zal dat de professionele uitstraling van de organisatie nadelig beïnvloeden.

Het controleren van de bedrijfspolicy met betrekking tot de naamgeving is een ding. Een organisatie zal het eveneens niet waarderen als een ex-medewerker de accountnaam ‘janssen-bedrijfsnaam@hotmail.com’ blijft hanteren na zijn vertrek. Centraal beheer van IM accounts is een belangrijk punt. Bij het selecteren van de enterprise oplossing voor IM moet beheer van accounts deel uitmaken van de oplossing.

Beleid
IM berichten zijn vaak kort en informele krabbels, waarbij vastlegging – vanuit gebruikerstandpunt bezien – niet nodig of gewenst is. Voor bedrijven kan dat anders zijn, zeker als er contacten met externe partijen worden onderhouden met behulp van IM. Centrale logging van dat IM verkeer kan dan zeker gewenst zijn, bijvoorbeeld voor bewijsvoering. Meestal gaat hierbij de voorkeur naar het vastleggen van de gegevens bij de client software. Dat levert trouwens wel problemen op bij ontslag van een medewerker.

Voor mailboxen zijn vaak protocollen ingeregeld waarbij eisen zijn geformuleerd over de omstandigheden waaronder een mailbox wordt geopend, om de privacy van de medewerker te beschermen. Bij IM moet dit eveneens geregeld worden, de werkgever kan hier een belang hebben, zoals het nakomen van afspraken met derde partijen die door betrokken medewerker zijn gemaakt. Een methode om dit te borgen is het opstellen van voorwaarden voor het gebruik van IM. Daaronder kan het vastleggen van IM conversaties horen, net als richtlijnen voor het gebruik van de account.

Als dit proces goed is ingeregeld, zal het privacy luchtje niet gaan stinken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: