Onzinnige IB maatregelen – akkoord voor inloggen

juni 22, 2010 at 10:51 am (Achtergrond, Beleid, Oplossingen) (, , , , , , )

In de serie onzinnige informatiebeveiligingsmaatregelen, vandaag het akkoord voor inloggen.

Enkele bedrijven hebben deze maatregel ingevoerd, waarbij je als gebruiker voor of na het inloggen akkoord moet gaan met de gedragscode op het netwerk. Dit is de digitale variant van het bordje “Verboden toegang, art. 461 W.v.Sr.”. Dat is tevens de zwakte van het systeem. Als je als organisatie hieraan begint, dan dien je er wel voor te zorgen dat je op alle digitale toegangen een dergelijk bordje zet. Anders kan iemand die zich toegang heeft verschaft via een onbekend kanaal stellen dat hij niet wist dat het niet mocht, er hing immers geen bordje.

Door aan gebruikerszijde deze melding te plaatsen laat je de gebruikers een of twee extra handelingen verrichten voordat zij op het netwerk zijn. Dit wordt al snel een routine, zonder dat de tekst wordt gelezen of begrepen. Dat komt het beveiligingsbewustzijn niet ten goede en is een verkeerde manier van toepassen van het informatiebeveiligingsbeleid.

Verder kun je je afvragen wanneer je de melding moet tonen, voor of na het inloggen. Voor het inloggen zou betekenen dat een gebruiker nog kan weigeren. Maar hij heeft een overeenkomst of opdracht, waarin al de zaken met betrekking tot beveiliging zijn geregeld. Niet accorderen is geen optie en de maatregel voegt niets toe. Na het inloggen tonen heeft evenmin een toegevoegde waarde, men is immers – logisch gezien – al binnen. Dat is het hetzelfde als een portier binnenzetten om ongewenste gasten buiten te houden.

Organisaties die iets met een akkoord verklaring willen doen kunnen dat beter regelen met algemene voorwaarden voor het gebruik van IT middelen. Door die jaarlijks te ondertekenen, bijvoorbeeld tijdens integriteitssessies of door het bij de beoordelingsgesprekken op de agenda te zetten, wordt eveneens voldaan aan het kenbaarheidsprincipe. “Ik wist het niet” is daarmee geneutraliseerd.

Gebruikers die zich regelmatig actief akkoord verklaren zijn zich daar veel meer van bewust dan degenen die dagelijks een vakje aanvinken en op OK klikken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: